Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Testujemy trasy dla elektrobusów

Drukuj

dtip

Gdynia rozpoczyna działania, które są wstępem do wprowadzenia pierwszych autobusów elektrycznych. Przygotowania ruszą od zmian na kilku liniach. Zebrane dane posłużą do planowania tras przyszłych autobusów na baterie.

Elektromobilność w Gdyni powoli wkracza w kolejną fazę – przed nami wprowadzenie do taboru gdyńskiej komunikacji miejskiej pierwszych zeroemisyjnych autobusów elektrycznych. Nowoczesne pojazdy będą mogły w ekologiczny sposób dojechać wszędzie tam, gdzie nie sięga sieć trakcyjna trolejbusów. Miasto jest już gotowe na pierwszy formalny krok, który umożliwi wprowadzenie elektrobusów na ulice, wybrano też wstępnie rozwiązania technologiczne.

- Rozszerzamy naszą ofertę komunikacyjną o linie obsługiwane elektrobusami przede wszystkim po to, żeby zapewnić cichy, ekologiczny i komfortowy transport naszym mieszkańcom. Mamy na uwadze również to, że takie obowiązki nakłada na nas ustawa o elektromobilności – wyjaśnia Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Istotne jest to, że w formule, którą wybraliśmy będziemy mogli zapewnić transport także do tych części miasta, które nie są wyposażone w trakcję trolejbusową, a jednocześnie wymagania terenowe wynikające z różnicy wysokości powodują technologiczne trudności. Wybraliśmy rozwiązanie z ładowaniem na końcowych postojach, tzw. pętlach z pantografowymi stacjami, które jest bardzo bezpieczne. Ogranicza ryzyko związane z wcześniejszym rozładowaniem się baterii, pozostawia miejsce dla pasażerów i cechuje się wysoką ekonomicznością. Największym kosztem elektrobusu jest bateria, a dzięki temu sposobowi ładowania możemy ograniczać ilość kupowanych baterii, nie oszczędzając przy tym na jakości transportu – dodaje wiceprezydent Gruszecka-Spychała.

Zanim elektryczne autobusy trafią do Gdyni, najpierw trzeba dostosować część z już istniejących linii do nowych możliwości. Od 1 grudnia część pasażerów będzie musiała w związku z tym przygotować się na drobne zmiany w trasach autobusów.

Co ulegnie zmianie? W skrócie: zmienią się trasy linii 119, 190 i 282, linię 137 zastąpią kursy linii 190 na nowej trasie, zreorganizowana będzie obsługa Dworca Morskiego i Domu Marynarza, a linia 119 zacznie kursować także w soboty. Z początkiem grudnia do nowej sytuacji dostosują się też rozkłady linii 160, 170 i 194, a więcej kursów trolejbusów linii 31 pojedzie do ERGO Areny przy wykorzystaniu baterii.

Do elektryfikacji w pierwszym etapie zostały wybrane linie 128, 133, 150, 190 i 282 oraz N40 i N94.

Oto szczegółowa lista zmian obowiązujących od 1 grudnia 2018:

Zmiana trasy linii 119

Wprowadzona zostaje nowa trasa linii 119. Zaplanowano kursowanie autobusów tej linii jak dotychczas do Dworca Morskiego, ale od centrum Gdyni ulicami Portową, Wendy i Chrzanowskiego, zamiast Wiśniewskiego i Polską.

Od przystanku „Armii Krajowej 01" do przystanku „Dworzec Morski – Muzeum Emigracji 03" obowiązują dotychczasowe przystanki linii 137:

W kierunku z Dworca Morskiego obowiązują przystanki:

Dalsza trasa, od przystanku „Gdynia Dworzec Gł. PKP – Hala 01" przy ul. Wójta Radtkego do Wzgórza Św. Maksymiliana nie zmienia się.

W nowym rozkładzie jazdy linia 119 funkcjonuje w szerszym zakresie czasowym niż obecnie – od godz. 6:30 do 18 w dni powszednie i w godz. 9-16 w soboty.

Zmiana trasy linii 190

Nowa trasa linii 190, zamiast do/z Dworca Gł. PKP, prowadzi do/z pl. Kaszubskiego – przez Dworzec Gł. PKP, ulicami: Władysława IV, 10 Lutego, Dworcową i Wójta Radtkego, natomiast w przeciwnym kierunku – ulicami: Jana z Kolna, pl. Konstytucji, Dworcową i dalej dotychczasową trasą do Witomina.

Na nowym odcinku trasy do pl. Kaszubskiego obowiązują przystanki:

a w kierunku powrotnym

Wszystkie kursy zaplanowano do/z pętli Witomino Leśniczówka. Niektóre z nich skierowano przez Stare Witomino – ulicami: Stawną, Polną i Długą.

Dotychczasowe kursy linii 137 zostają włączone do rozkładu jazdy linii 190 – funkcjonującej na nowej trasie i z większą częstotliwością – ze względu na obsługę cmentarza, w porze międzyszczytowej co 10 minut.

Zmiana trasy linii 282

W nowym rozkładzie jazdy linii 282 autobusy kursują do/z Domu Marynarza, zamiast do/z Węzła F. Cegielskiej. Zmienia się także trasa linii 282 w Śródmieściu – tylko w kierunku Domu Marynarza. Nowa trasa od przystanku „Węzeł Ofiar Grudnia '70 01" prowadzi ul. Janka Wiśniewskiego i przez pl. Konstytucji (z zajazdem na plac przy Dworcu PKP) i dalej obecną trasą linii 128 – ulicami: Wójta Radtkego, 3 Maja, Armii Krajowej, Władysława IV, Świętojańską i al. Piłsudskiego.

Na nowej trasie w kierunku Domu Marynarza obowiązują przystanki:

a w kierunku z Domu Marynarza (na Obłuże i Oksywie):

Od Wzgórza Św. Maksymiliana SKM w kierunku Pogórza Górnego obowiązuje dotychczasowa trasa.

Zmiany w obsłudze Dworca Morskiego

Prawie wszystkie kursy linii 133 w dni powszednie kieruje się do/z Dworca Morskiego. Tym samym kursy linii 160 wykonywane w czasie popołudniowego szczytu przewozowego do/z Dworca Morskiego zaplanowano do/z Gdyni Dworca Gł. PKP.

Obsługę Dworca Morskiego od strony ulic Polskiej i Janka Wiśniewskiego zapewnia linia 133 i – w czasie porannego szczytu przewozowego – także linia 147, natomiast od strony ul. Wendy – linia 119.

Zmiany w obsłudze Domu Marynarza

Ze względu na wprowadzenie linii 282 na pętlę przy Domu Marynarza, zajazdy autobusów linii 133 na tę pętlę zaplanowano tylko w niedziele i święta – w godzinach 9-19.

Pozostałe zmiany

Linia 31

Linia 160

Linia 170

Linia 194

Linia 740

 

Źródło: gdynia.pl

Fot. tytułowa: S. Okoń

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: