Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


48 milionów na remont Dworca Podmiejskiego

Drukuj

Dworzec Podmiejski Gdynia

Trwa przetarg na wartą blisko 48 milionów złotych przebudowę Dworca Podmiejskiego w Gdyni wraz z peronem SKM i niezbędnymi systemami. Zabytkowy budynek doczeka się renowacji i odzyska dawny blask. To drugie postępowanie – pierwsze zostało unieważnione w zeszłym roku. Już niedługo dowiemy się, czy prace ruszą jeszcze w tym roku.

Jest na tyle nietypowy i charakterystyczny, że bardzo szybko zapada w pamięć podróżnych. Zabytkowy budynek, który pełni rolę dworca Szybkiej Kolei Miejskiej ma zostać odrestaurowany z zachowaniem wszystkich najważniejszych detali architektonicznych, pomieszczenia zostaną zaadaptowane m.in. pod kątem nowej infrastruktury technicznej, a oprócz tego powstanie też nowoczesny system monitorowania bezpieczeństwa i zarządzania informacją.

Zmiany dosięgną też samego peronu SKM Gdynia Główna, z którego każdego dnia korzystają setki podróżnych.

Drugie podejście do remontu dworca

To zakres prac, które będzie musiała wykonać firma zgłaszająca się do przetargu ogłoszonego przez PKP SKM w Trójmieście. Kolejowa spółka wyceniła prace na nieco ponad 48 milionów złotych i czeka do 22 maja na oferty od wykonawców.

Przypomnijmy, że pierwsze podejście do wyłonienia firmy, która przywróci Dworcowi Podmiejskiemu dawny blask zostało unieważnione w listopadzie zeszłego roku. Wówczas jedyny oferent znacząco przekroczył zakładany maksymalny budżet.

Zabytkowa forma, estetyka i funkcjonalność

Co wizualnie zmieni się po remoncie? Zachowana ma zostać oryginalna stolarka (drzwi i okna), wyremontowany zostanie hol z kasami, a z poziomu ulicy na pewno w oczy będzie się rzucać usunięcie wszystkich konstrukcji, które zostały na przestrzeni lat dobudowane do pierwotnego budynku – dziś funkcjonują w nich lokale usługowe.

To nie koniec estetyzacji - wewnątrz znikną też reklamy. Docelowo charakterystyczny napis „Dworzec Podmiejski" na elewacji ma świecić po zmroku, a wszelkie elementy identyfikacji graficznej, jak tabliczki, szyldy i informacje mają być spójne i zgodne z historyczną architekturą.

Wśród zmian na zewnątrz warto wspomnieć o wymianie nawierzchni peronu i remoncie tunelu łączącego go z dworcem, a poza tym nowe oblicze zyska też przestrzeń przed budynkiem – oprócz nowej kostki wykonawca będzie musiał zamontować nowe ławki i kosze na śmieci. Jak zapisano w dokumentacji, pojawią się także obrotowe, automatyczne drzwi.

Odnowiony dworzec już za trzy lata?

Sam budynek Dworca Podmiejskiego SKM Gdynia Główna to przykład architektury socrealizmu. Został wybudowany w 1959 roku - cztery lata po wybudowaniu zasadniczej bryły Dworca PKP Gdynia Główna. Cały zespół dworca kolejowego, w skład którego wchodzi dworzec główny, dworzec podmiejski oraz kolumnowy pasaż łączący oba dworce został wpisany do rejestru zabytków województwa pomorskiego.

W związku z tym przy przebudowie budynku będzie obowiązywała ochrona konserwatorska. Dworzec Podmiejski będzie funkcjonował podczas prac – przyszły wykonawca musi zapewnić tymczasową konstrukcję do obsługi podróżnych. Cały remont powinien zakończyć się w połowie 2022 roku.

Autor: K. Złoch
Źródło: gdynia.pl

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: