Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Nowa trakcja pomoże dotrzeć trolejbusom na północ

Drukuj

Trolejbusy będą mogły wrócić do kursowania do północnych dzielnic Gdyni. PKT rozstrzygnęło przetarg na przebudowę sieci trakcyjnej, która m.in. po postawieniu nowych słupów w ul. Janka Wiśniewskiego umożliwi trolejbusom dojazd na bateriach aż do Obłuża. To ważny element rozwoju zeroemisyjnego transportu w Gdyni.

Najpierw zmiany w istniejącej sieci trakcyjnej, później zakup nowych pojazdów, a docelowo – zeroemisyjne, regularne kursy do północnych dzielnic Gdyni. Za około 812 tysięcy złotych wyłoniona w przetargu firma Inex przebuduje na zlecenie Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej fragment trakcji w pobliżu Węzła Ofiar Grudnia 70'.

W ramach prac zaplanowano m.in. demontaż części starych słupów trakcyjnych i oświetleniowych i budowę kilkunastu nowych w innych lokalizacjach – dzięki temu powstanie też nowy odcinek sieci trakcyjnej w ciągu ul. Janka Wiśniewskiego. To pozwoli trolejbusom na korzystanie z dłuższej trakcji pod kątem dojazdu na zasilaniu bateryjnym w kierunku Obłuża.

- Pojazdy zeroemisyjne to przyszłość komunikacji zbiorowej. Gdynia konsekwentnie stawia na czyste powietrze, wysoką jakość życia i komfort swoich mieszkańców. Możliwość dojazdu do północnych dzielnic przy wykorzystaniu nowoczesnych i ekologicznych środków transportu to realizacja naszej długofalowej strategii rozwoju. Wierzymy, że takie działania spotkają się z dużym zainteresowaniem potencjalnych pasażerów. Chcemy, aby miasto w tym względzie nadal było idealnym wzorem do naśladowania dla innych samorządów – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Docelowo przez pojazdy napędzane energią elektryczną ma być obsługiwana już istniejąca linia 170, która obecnie łączy Śródmieście z Pogórzem. Przebudowa jest natomiast związana z realizacją większego projektu.

- Inwestycja jest realizowana dla projektu „Obniżenie zużycia energii i paliw w transporcie publicznym w Gdyni poprzez zakup bezemisyjnego taboru z napędem elektrycznym" w ramach programu priorytetowego „ System zielonych inwestycji (GIS – Green Investment Scheme). Część 2) GEPARD – Bezemisyny transport publiczny". W ramach tego projektu miasto Gdynia zakupi 6 autobusów elektrycznych ładowanych w ruchu i na postoju - trolejbusów. Dostawa przewidziana jest do 15 maja 2020 roku. Dostawcą wyłonionym w drodze postępowania przetargowego jest firma Solaris – wyjaśnia Tomasz Labuda, zastępca prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.

Przypomnijmy, że już kiedyś gdyńskie trolejbusy docierały do mieszkańców północnych dzielnic – dwie linie na przełomie lat 60. i 70. kursowały do Oksywia Górnego i Dolnego okrężną trasą przez ul. Arciszewskich. Funkcjonowanie obu linii zawieszono w 1972 roku.

Wykonawca przebudowy sieci trakcyjnej oprócz demontażu, budowy i montażu słupów trakcyjno-oświetleniowych będzie musiał też wykonać kilkaset metrów linii kablowych oraz zadbać o tymczasową organizację ruchu i umożliwienie komunikacji trolejbusowej podczas wykonywanych prac.

Warto dodać, że niektóre materiały rozbiórkowe – np. słupy trakcyjne, wysięgniki, konstrukcje linkowe i osprzęt sieciowy - trafią bezpośrednio do PKT, które przechowa je w celu ich ponownego wykorzystania w przyszłości.

 

Źródło: gdynia.pl

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: