Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


E-papierowe rozkłady jazdy w ramach projektu SMACKER

e-ink

W dniach 9-10 września w ramach działań pilotażowych projektu SMACKER na wybranych przystankach w dzielnicy Chwarzno - Wiczlino zostały zamontowane tzw. e-inki, czyli e-papierowe rozkłady jazdy, jako zastępstwo tradycyjnych, papierowych nośników informacji. Ekrany e-ink to innowacja w skali kraju i znaczący krok w rozwoju Gdyni, zgodny z przygotowaną strategią i koncepcją inteligentnego miasta.

Już na czterech przystankach możemy się cieszyć z nowoczesnego systemu wyświetlania rozkładu jazdy i informacji pasażerskich, które zachęcą do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej, zapewnią pasażerom rzetelne informacje i poprawią komfort podróżowania mieszkańców dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. E-inki zostały zainstalowane na wybranych przystankach o największym obciążeniu pasażerów. Lokalizacje e-inków zostały bardzo dokładnie przeanalizowane i wybrane na podstawie rzeczywistych danych i analizy napełnienia pojazdów. W pierwszej kolejności wybrano miejsca, w których duża liczba osób wsiada i wysiada, następnie po konsultacjach z interesariuszami, w tym z ZKM Gdynia wybrano ostatecznie cztery pilotażowe przystanki do montażu urządzeń, tj. Bryla, Gierdziejewskiego, Filipkowskiego i Zaruskiego.

- Komunikacja miejska to poza nowoczesnym i sprawnym taborem również przestrzeń związana z przystankami. Bardzo nas cieszy, że mieszkańcy wskazali szereg elementów, które już teraz możemy zmieniać w ramach programu SMACKER. To przede wszystkim eInki, czyli nowoczesne i w pełni elektroniczne tablice informacyjne, które mogą stanowić uzupełnienie funkcjonujących tablic informacji pasażerskiej systemu TRISTAR. To również przyjazna przestrzeń – już teraz zostały zamontowane dodatkowe ławki, a w najbliższym czasie na wybranych przystankach pojawi się bardzo dużo zieleni - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. Rozwoju.

W ramach pilotażu projektu SMACKER oprócz montażu e-inków, przewidziano również zakup i montaż elementów małej architektury miejskiej, tj. zieleni (roślin i krzewów), nowych ławek na przystankach i siedzeń w kształcie ryb. Znajdujące się w centrum miasta siedziska, zaprojektowane przez miejskiego projektanta, są dobrze postrzegane przez mieszkańców miasta i obecnie oprócz funkcji dekoracyjnej i użytkowej, jednocześnie ograniczają nielegalne parkowanie na chodnikach i ścieżkach rowerowych. Poprawa jakości przestrzeni wokół przystanków autobusowych jest dodatkowym krokiem zachęcającym do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej. Bezpieczeństwo wokół przystanków autobusowych jest również kluczową kwestią w promowaniu transportu publicznego.

- Ekrany e-ink zawierają istotne dla pasażerów informacje w czasie rzeczywistym o rozkładach jazdy i tradycyjny rozkład jazdy. W ramach dostępnych funkcjonalności ekranów e-ink jest także możliwość wyświetlenia informacji o węzłach przesiadkowych znajdujących się na trasach poszczególnych linii. Grafika przedstawia położenie wszystkich przystanków w obrębie węzła (ze wskazaniem przystanku, na którym pasażer by wysiadał) - zarówno przystanków ZKM, jak i przystanków kolejowych czy autobusowej komunikacji regionalnej. Kody QR umieszczone obok wizualizacji węzłów umożliwiają - po ich zeskanowaniu smartfonem - wyświetlenie na jego ekranie informacji o najbliższych odjazdach pojazdów ZKM z poszczególnych przystanków na węźle przesiadkowym albo przejście na strony przewoźników kolejowych (np. PKP SKM w Trójmieście). Na zamontowanych ekranach e-ink przewidziano też osobną zakładkę z informacjami o wydarzeniach miejskich i dzielnicowych. Dzięki temu rozwiązaniu ograniczymy koszty ponoszone przez miasto na dystrybucję materiałów i druk plakatów – mówi Hubert Kołodziejski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Miasto Gdynia realizuje projekt SMACKER w największej pod względem powierzchni i jednej z najszybciej rozwijających się dzielnic podmiejskich, Chwarzno-Wiczlino w celu poprawy połączenia obszarów peryferyjnych z centrum miasta. Wysoki wzrost liczby mieszkańców spowodował nowe wyzwania komunikacyjne dla regionu, dlatego wdrażane działania mają zachęcić do zmiany zachowań transportowych mieszkańców dzielnicy i zachęcić ich do korzystania ze zrównoważonych środków transportu - ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji miejskiej.

- Chwarzno-Wiczlino to miejsce wybierane przez wiele osób do zamieszkania w Gdyni. To również dzielnica, gdzie komunikacja miejska staje się jedną z kluczowych usług publicznych. W ostatnich latach przy współpracy mieszkańców czy też Rady Dzielnicy zostało wprowadzonych wiele zmian, w tym zwiększenie częstotliwości kursów czy też nowe przystanki. Projekt SMACKER pozwala nam jednak pójść o krok dalej – to dostosowanie przestrzeni do oczekiwań, pogłębione badania, a także niebawem wprowadzane programy zachęt do korzystania z komunikacji miejskiej - mówi Jakub Ubych, Radny Miasta Gdyni.

Cztery tablice e-papierowych rozkładów jazdy wraz z czteroletnią gwarancją kosztują 155 412,96 zł, 85% jest dofinansowane z Programu Współpracy INTERREG Europa Środkowa. Zakup nowoczesnych e-inków to realna oszczędność w stosunku do innych, wcześniej zastosowanych urządzeń. To rozwiązanie jeszcze kilka lat temu było niedostępne, jest to nowa i stosunkowo tania technologia, zważając na jej funkcjonalności i użyteczność dla mieszkańców Gdyni.

Projekt SMACKER (Soft Measures & Actions for behavioural Change and Knowledge to Embrace peripheral and Rural areas) jest dofinansowany z Programu Współpracy INTERREG Europa Środkowa (Zadanie 4.1: „Poprawa planowania i koordynacji regionalnego systemu transportu pasażerów dla lepszych połączeń krajowych i Europejskich sieci transportowych").

Autor: P.Kukla
Źródło: gdynia.pl
Fot. tytułowe: P. Kozłowski

SMACKER-RGB

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: