Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Elektrobusy coraz bliżej Gdyni

Elektrobus

Już wkrótce do Gdyni trafią nowoczesne i ekologiczne elektrobusy marki Mercedes-Benz eCitaro. Obecnie trwa montaż dodatkowego wyposażenia pojazdów. W autobusach zostaną zastosowane innowacyjne rozwiązania. To m.in. antywirusowa klimatyzacja czy zeroemisyjne ogrzewanie. W pojazdach nie będzie też agregatów spalinowych.

W kwietniu miasto podpisało umowę na zakup zeroemisyjnych autobusów. Zawarto ją z firmą EvoBus. Zakup 16 fabrycznie nowych, elektrycznych pojazdów marki Mercedes-Benz eCitaro to kolejny krok, jaki zrobiła Gdynia w stronę transportu przyjaznego środowisku. Inwestycja jest realizowana przy znacznym udziale środków europejskich, które pokryją aż 85% kosztów tego projektu.

– Zgodnie z zamówieniem elektrobusy marki Marcedes-Benz, które zasilą gdyński tabor, są już na etapie wykończenia wnętrz. Oznacza to, że już wkrótce mieszkańcy będą mogli podróżować pojazdami o najwyższych standardach, zeroemisyjnymi i wyposażonymi w innowacyjne technologie. W Gdyni konsekwentnie realizujemy politykę zrównoważonego transportu, zachęcając mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej i wybierając przyjazne środowisku rozwiązania. Elektrobusy, o których mowa, wprowadzą nową jakość do gdyńskiej komunikacji miejskiej. Jej pozytywne efekty odczują wszyscy – od kierowców i zarządców po samych pasażerów – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Elektrobusy powinny wyjechać na gdyńskie ulice w drugim kwartale 2022 roku. Na jakiem etapie jest ich produkcja? Trwa montaż wyposażenia wewnątrz pojazdów. Autobusy bardzo ładnie prezentują się z zewnątrz. Z przodu uwagę zwraca jedna z kamer systemu monitoringu 360 stopni.

Po prawej stronie, za przednim nadkolem, z nadwozia wystają czujniki systemu asystenta martwego pola. To zupełna nowość w autobusach miejskich. Z przodu, pod logo producenta, widać z kolei radar aktywnego tempomatu. Dzięki niemu można zapobiec najechaniu na pojazd znajdujący się bezpośrednio przed autobusem lub inne obiekty, takie jak słupki czy hydranty.

Proekologiczna innowacja to system ogrzewania, który zastosowano w modelu eCitaro. Pojazd będzie miał zaawanasowane technologicznie ogrzewanie elektryczne, a nie agregat spalinowy. Dodatkowo będzie wyposażony w system rekuperacji energii, który pozwoli na odzyskiwanie energii podczas hamowania i zmniejszania prędkości.

Praktyczną nowinką, istotną zwłaszcza w trudnych czasach pandemii, będzie też klimatyzacja z aktywnym filtrem neutralizacji wirusów. Nowość to również lepiej wyizolowana kabina – z szybą aż do sufitu, licznymi schowkami dla kierowcy, automatyczną roletą przeciwsłoneczną i minilodówką. Ponadto wejście do kabiny ułatwi skrętny fotel kierowcy.

W każdym autobusie znajdą się również: defibrylator AED oraz alkolock. Nie zapomniano także o bramkach systemu automatycznego zliczania pasażerów.

Pod maską elektrobusa będą baterie NMC (litowo-jonowe z elektrodą dodatnią z niklu, manganu i kobaltu w różnych proporcjach, a ujemną – grafitową) o wysokiej gęstości energii i pojemności 192 kWh. Gwarancja na baterie to aż 8 lat.

Gdyńskie elektrobusy będą przystosowane do szybkiego ładowania poprzez rozkładany pantograf umieszczony na dachu oraz do ładowania w zajezdni poprzez dwa złącza plug-in – jedno będzie się znajdować na przednim prawym nadkolu, a drugie na tylnej ścianie.

Fot. tytułowe: M. Gromadzki
Źródło: gdynia.pl

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: