Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


O systemie TRISTAR - System Sterowania Ruchem Drogowym

Drukuj

System obszarowego sterowania ruchem drogowym niemieckiej firmy GEVAS został wdrożony w celu optymalizacji sterowania sygnalizacją świetlną poprzez automatyczne oraz wspomagane przez operatora dostosowywanie parametrów programów sygnalizacji do zmiennych warunków ruchu w czasie rzeczywistym. Dzięki temu możliwe jest uzyskanie efektu tzw. „zielonej fali", czyli przejazdu przez ciąg skrzyżowań w sposób płynny, bez zatrzymania.

Prawidłowa koordynacja odbywa się wtedy, kiedy pojazdy poruszają się z prędkością nie większą niż dopuszczalna na danym odcinku. Dane na temat warunków i parametrów ruchu dostarczane są do systemu centralnego dzięki zainstalowaniu detektorów pojazdów w nawierzchni oraz urządzeń wideodetekcji na masztach sygnalizacji świetlnej. To dzięki nim system realizuje funkcję sterowania ruchem w czasie rzeczywistym oraz umożliwia optymalne wykorzystanie przepustowości skrzyżowań.

System Sterowania Ruchem Drogowym działa w taki sposób, aby koszty, liczba zatrzymań oraz straty czasu ponoszone przez kierowców były jak najmniejsze. Dzięki systemowi, w sytuacji, kiedy jeden z wlotów skrzyżowania jest pusty lub mniej obciążony, długość przeznaczonego dla niego zielonego sygnału przekazywana jest dla innych, bardziej obciążonych wlotów, co powoduje, że wymagany czas na obsługę pojazdów nie jest marnowany. Aby sterowanie odbywało się w sposób prawidłowy, kierowcy muszą dojeżdżać do linii zatrzymania, przed którą zlokalizowane są pętle indukcyjne przywołujące sygnał zielony. W przeciwnym wypadku, szczególnie przy małym natężeniu ruchu, może dojść do sytuacji, w której kierowca nie otrzyma sygnału zielonego (np. na lewoskręcie). Na poniższym rysunku przedstawiony został program sygnalizacji, w którym widać zmienne długości sygnałów (zielone i czerwone paski) w zależności od natężenia pojazdów w poszczególnych relacjach (czarne paski).

Zdj. 1 – Parametry sterowania dostosowującego się do wymagań ruchu

  

Zdj. 2 - Kamera wideodetekcji zainstalowana na maszcie wysokim sygnalizacji

Zdj. 3 - Sterownik sygnalizacji świetlnej z modułem stacji pomiarowej

Zdj. 4 - Pętle indukcyjne na skrzyżowaniu zbierające dane o ruchu

Zdj. 5 - Specjalnie wydzielona faza w celu przyspieszenia trolejbusu

Zdj. 6 - Koordynacja ruchu na ul. 10 Lutego

Do dnia 31 lipca 2014 r. System Sterowania Ruchem Drogowym został wdrożony na skrzyżowaniach:

W ramach etapu dodatkowego, od 10 października pracują w systemie kolejne skrzyżowania:

W celu zbadania efektywności wprowadzenia systemu sterowania ruchem drogowym, dokonano pomiarów natężenia ruchu przed oraz po jego wdrożeniu. Pomiary te obejmowały 16 skrzyżowań włączonych do systemu w ramach etapu II. Wynika z nich, że systemu przyniósł następujące efekty:

Wyniki te pozwalają potwierdzić spełnienie przez wykonawcę założonych w umowie efektów. Po zakończeniu kalibracji systemu, czyli wprowadzeniu bieżących korekt do programów sygnalizacji i parametrów sterowania, zostaną przeprowadzone kolejne badania, które pozwolą na określenie globalnych efektów, które zapisano w umowie jako:

[materiały i zdjęcia: ZDiZ]

 


 

Czytaj więcej:

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: