Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


O systemie TRISTAR - System Informacji dla Kierowców

| Drukuj |

System Informacji dla Kierowców został przeznaczony do gromadzenia i przetwarzania danych o ruchu pochodzących z ogólnie pojętych urządzeń detekcji systemu Tristar (m.in. wspomniane wcześniej kamery ANPR pełniące także funkcje fotoradarów, moduły wykrywania zdarzeń drogowych, stacje meteorologiczne itd.).

Informowanie kierowców o zaburzeniach w ruchu odbywa się za pośrednictwem tablic i znaków zmiennej treści, zainstalowanych w strategicznych miejscach sieci drogowej Gdyni oraz za pośrednictwem strony internetowej (informacje o portalu WWW zostaną przedstawione w kolejnym artykule). System Informacji dla Kierowców stanowi źródło informacji dla kierowców w zakresie:

 Obecnie etap zaawansowania w zakresie wdrażania Systemu Informacji dla Kierowców pozwala na wyświetlanie w sytuacjach incydentalnych informacji na Tablicach i Znakach Zmiennej Treści. Jednak urządzenia jeszcze nie zostały ostatecznie odebrane od generalnego wykonawcy systemu Tristar, dlatego praca urządzeń wywoływana jest tylko ręcznie i tylko w uzasadnionych przypadkach.

Tablice Zmiennej Treści zostały zainstalowane w Gdyni w 8 lokalizacjach. Informacje dla kierowców przekazywane są za pomocą wielkoformatowego ekranu opartego o technologię LED. Komunikaty wyświetlane na urządzeniach są uruchamiane automatycznie tj. system sam proponuje treść w zależności od sytuacji na drodze oraz ręcznie, przez operatorów systemu Tristar.

Informacje wyświetlane za pośrednictwem Tablic Zmiennej Treści mają za zadanie przekazać zalecenia co do podjęcia konkretnych zachowań na drodze, natomiast nie są one obligatoryjne i decyzja o dostosowaniu się do nich pozostaje w gestii kierowcy (np. zalecenie skorzystania z objazdu).

Urządzenia służą do przekazywania kierowcom następujących treści:

Lokalizacja urządzeń:

Zdj. 1 Tablica zmiennej treści przy Drodze Gdyńskiej

Na tablicach zmiennej treści spodziewać się można następujących, przykładowych komunikatów:

Zdj. 2 Przykładowe komunikaty wyświetlane na Tablicach Zmiennej Treści

Znaki o Zmiennej Treści to urządzenia, które składają się z kilku ekranów LED, z których każdy pełni funkcję niezależnego znaku, mającego moc prawną taką samą, jak klasyczny znak pionowy.

Wygląd znaku ściśle odpowiada normom zawartym w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. W myśl rozporządzenia odpowiadają one barwą i kształtem odpowiednim znakom statycznym. Stosuje się tu jednak pewne uproszczenie formy symbolu oraz zamianę barwy tła z białego (żółtego) na czarny i barwy symboli z czarnego na biały (żółty). Obrzeża znaków zakazu i znaków ostrzegawczych są czerwone.

Za wyświetlanie znaków odpowiada automatycznie system nadrzędny lub ręcznie - operator. W tym celu zostały przygotowane scenariusze i procedury, które w przypadku zaistnienia konkretnych warunków (np. atmosferycznych), wyświetlają ograniczenie prędkości wraz z dodatkowym stosownym znakiem i (lub) komunikatem tekstowym.

Lokalizacja urządzeń:

Zdj. 3 Znak Zmiennej Treści przy Drodze Gdyńskiej

Zdj. 4 Znak Zmiennej Treści przy Drodze Gdyńskiej

Na Znakach Zmiennej Treści spodziewać się można następujących treści:

Zdj. 5 Schemat Znaku Zmiennej Treści wraz z przykładowym scenariuszem

Zdj. 6 Zestawienie znaków możliwych do wyświetlania

Zdj. 7 Zestawienie komunikatów tekstowych możliwych do wyświetlania

[zdjęcia i materiały: ZDIZ Gdynia]

 


 

Czytaj więcej:

 

Zdj. 2 Schemat Znaku Zmiennej Treści wraz z przykładowym scenariuszem

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: