Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


O systemie TRISTAR - System Zarządzania Ruchem Pojazdów Transportu Zbiorowego

Drukuj

System Zarządzania Ruchem Pojazdów Transportu Zbiorowego zainstalowany w ramach systemu Tristar, służy organizatorom komunikacji miejskiej (w Gdyni - ZKM) do stałego nadzoru i zarządzania ruchem pojazdów. Umożliwia lokalizację pojazdów transportu zbiorowego, kontrolę zgodności przejazdu z rozkładem oraz podejmowanie przez dyspozytorów czynności mających na celu reagowanie na zakłócenia w obsłudze pasażerów środkami transportu zbiorowego.

W tym celu zamontowano komputery pokładowe w 325 autobusach i trolejbusach, które na bieżąco dostarczają informacji o lokalizacji pojazdu za pośrednictwem systemu GPS, informacji o prędkości i opóźnieniu (przyspieszeniu) w stosunku do rozkładu jazdy. Dane te przesyłane są za pośrednictwem sieci komórkowej do Centrum Zarządzania i Sterowania Ruchem Tristar w budynku przy ul. 10 Lutego 24, przy którym znajdują się stanowiska i pulpity dyspozytorskie Zarządu Komunikacji Miejskiej wyposażone w specjalistyczne oprogramowanie dyspozytorskie. Oprogramowanie to umożliwia wizualizację położenia poszczególnych pojazdów oraz posiada narzędzia do analizy danych pochodzących z komputerów pokładowych.

Dane pochodzące z systemu są także wykorzystywane do przekazywania pasażerom informacji o rzeczywistych czasach przyjazdu pojazdów na stanowisko przystankowe. Odbywa się to za pośrednictwem zainstalowanych na przystankach Tablic Informacji Pasażerskiej. Po pełnym uruchomieniu systemu Tristar tj. najpóźniej do maja 2015 informacje te będą także przekazywane za pośrednictwem Terminali Informacji Pasażerskiej oraz portalu WWW systemu Tristar.

W chwili obecnej System Zarządzania Ruchem Pojazdów Transportu Zbiorowego jest już uruchomiony i dostosowywany (kalibrowany) do potrzeb ZKM w Gdyni. Zgodnie z umową dodatkową, do lutego 2015 roku komputery pokładowe zostaną zainstalowane w nowych 15 pojazdach.

Zdj. 1 Aplikacja dyspozytorska do zarządzania ruchem pojazdów transportu zbiorowego

Zdj. 2 Komputer pokładowy zainstalowany w autobusach i trolejbusach

 

[zdjęcie tytułowe: PKT Gdynia; zdjęcia i materiały: ZDiZ]


Czytaj więcej:

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: