Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


O systemie TRISTAR - System Informacji dla Pasażerów Transportu Zbiorowego

Drukuj

System ten ma za zadanie dostarczać pasażerom informacji o rzeczywistych czasach odjazdu pojazdów transportu zbiorowego. Służą do tego Tablice Informacji Pasażerskiej, które wyświetlają numer linii, kierunek oraz czas odjazdu.

Urządzenia zostały zainstalowane w następujących lokalizacjach:

Zasada ich działania polega na wyświetlaniu rzeczywistego czasu odjazdu pojazdu transportu zbiorowego w minutach. Czas ten obliczany jest na podstawie algorytmu, który porównuje bieżącą lokalizację pojazdu z teoretycznym miejscem, w którym pojazd zgodnie z rozkładem jazdy powinien się znajdować. Jeżeli w związku z np. utrudnieniami ruchu pojazd zaczyna nabierać opóźnienia, czyli oddalać się od czasu rozkładowego, informacja trafia do systemu i po analizie przez algorytm przewidywany jest rzeczywisty czas odjazdu. Jeżeli system pracuje bez zakłóceń, tzn. dane z pojazdu są przesyłane (za pośrednictwem telefonii komórkowej) do systemu, pasażerowie obserwują na tablicach czas, za ile minut pojazd odjedzie (np. 3 min). Jeżeli komunikacja pomiędzy pojazdem a centrum sterowania jest z jakiegoś powodu zakłócona (np. problem z łącznością), wyświetlana jest na tablicy rozkładowa godzina odjazdu pojazdu (np. 12:34). Pojawienie się pulsującej strzałki w miejscu czasu (godziny) odjazdu oznacza, że pojazd znajduje się przy stanowisku przystankowym.

Tablice Informacji Pasażerskiej zostały także wyposażone w przycisk dla niewidomych i niedowidzących, który uruchamia procedurę odczytu treści tablicy poprzez wbudowany głośnik. Jest to funkcjonalność, która podnosi komfort korzystania z transportu zbiorowego także osobom, dla których odczytywanie tradycyjnych rozkładów jazdy zwykle było niemożliwe.

Urządzenia te są już uruchomione w trybie testowym i ich praca jest udoskonalana do czasu odbioru ostatecznego systemu Tristar.

Zdj. 1. Tablica Informacji Przystankowej przy skrzyżowaniu 10 Lutego i Świętojańskiej

System Informacji dla Pasażerów Transportu Zbiorowego opiera się także na Terminalach Informacji Pasażerskiej zainstalowanych w Gdyni w 7 najbardziej istotnych ze względu na ruch pieszych lokalizacjach:

Są to urządzenia wybudowane w formie infokiosku, który na dotykowym ekranie umożliwiać będzie korzystanie m.in. z planera podróży. Po wpisaniu miejsca początku i końca podróży program zaplanuje optymalną czasowo trasę przy wykorzystaniu komunikacji miejskiej (łącznie z Szybką Koleją Miejską) wraz z szacowanym kosztem podróży. Warty uwagi jest fakt, że aplikacja do planowania podróży korzystać będzie z danych na temat opóźnień zbliżających się pojazdów, dlatego wyświetlane czasy rozpoczęcia i trwania podróży będą bliższe rzeczywistości. Ponadto pasażerowie korzystający z infokiosków będą mieli dostęp do interaktywnej mapy Trójmiasta wraz z zaznaczonymi schematami linii komunikacyjnych, punktami POI (punkty użyteczne np. urzędy, policja, informacje turystyczne itp.), aktualny rozkład jazdy wszystkich publicznych organizatorów transportu zbiorowego na terenie Trójmiasta.

Planowanym, ostatecznym terminem uruchomienia Terminali Informacji Pasażerskiej w pełnej funkcjonalności jest maj 2015 r.

 Zdj. 2 Terminal Informacji Pasażerskiej przy C.H Batory

Informacje o Systemie Informacji dla Pasażerów Transportu Zbiorowego będą także znajdować się na portalu WWW, ale o tym wkrótce.

[zdjęcia i materiały: ZDiZ]

 


Czytaj więcej:

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: