Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!


Gdyńskie Centrum Sterowania i Zarządzania Ruchem TRISTAR gotowe!

| Drukuj |

Centrum Sterowania Ruchem systemu TRISTAR w Gdyni

Centrum znajduje się w siedzibie ZDiZ w Gdyni przy ul. 10 Lutego 24 i jest częścią systemu TRISTAR. To.jednocześnie koniec II etapu projektu pn. „Zintegrowany System Zarządzania Ruchem TRISTAR" na terenie Gdyni, Sopotu i Gdańska.

W Centrum, operatorzy zarządzać będą ruchem drogowym i transportem publicznym w Gdyni. W ramach II etapu projektu, który dotyczył wyłącznie Gdyni, w Centrum zainstalowano skomplikowane i nowoczesne oprogramowanie do zarządzania ruchem, powstał system kamer nadzoru wizyjnego, a.także nowocześnie wyposażona serwerownia.

[kliknij tutaj, aby pobrać podstawowe informacje dot. funkcjonowania systemu]

W ramach etapu wybudowano również 11 km kanalizacji teletechnicznej wraz ze światłowodami oraz zmodernizowano 16 gdyńskich skrzyżowań, które już  włączono do systemu. Trwa kalibrowanie systemu, choć już obserwuje się kilkuprocentową poprawę w przepustowości.
 
Wartość prac wykonanych w II etapie projektu to ponad 29 mln zł brutto.
 
W pozostałych dwóch etapach zmodernizowane zostaną i włączone do systemu kolejne 44 gdyńskie skrzyżowania. System zostanie rozbudowany o kolejne moduły i funkcje, np. tablice zmiennej treści informujące o warunkach ruchu i.czasach dojazdu do wybranych punktów w Trójmieście, tablice informacji parkingowej określające ilość dostępnych miejsc do parkowania, tablice informacyjne na przystankach komunikacji zbiorowej, terminale informacji dla pasażerów transportu zbiorowego, a także fotorejestratory prędkości i przejazdu na czerwonym świetle.

TRISTAR to największy, koordynowany przez Gdynię, partnerski projekt o charakterze metropolitalnym, realizowany przez Gdańsk, Gdynię i Sopot. System ma zrewolucjonizować poruszanie się po aglomeracji. Swoim zasięgiem obejmie ok. 150 trójmiejskich skrzyżowań. Dzięki systemowi i właściwemu sterowaniu światłami samochody zamiast stać w.korkach w godzinach szczytu, będą mogły poruszać się ze stałą prędkością, co ma znacznie skrócić czas przejazdu głównymi arteriami aglomeracji.
 
Wartość całej inwestycji to prawie 134 mln zł brutto (Gdynia - prawie 58 mln zł, Sopot - ponad 6,5 mln zł, Gdańsk - ponad 69 mln zł), z czego 85% kosztów kwalifikowalnych pokrywa unijna dotacja.
 
Zakończenie prac planowane jest na 31 grudnia 2013 r., a całego projektu, po regulacjach systemu i pomiarach kontrolnych, w pierwszej połowie 2014 r.  

[zdjęcie: materiały ZDIZ]

lub zaloguj się przez: