Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Przegubowe trolejbusy wyjechały na ulice Gdyni

Trollino 18

Transport publiczny w Gdyni wkracza w nową erę. Choć od jakiegoś czasu było już o nich głośno – dziś wyruszyły w swoje pierwsze liniowe kursy. Mowa o Solaris Trollino 18, pierwszych w historii miasta fabrycznie nowych trolejbusach przegubowych.

Starsi mieszkańcy mogą pamiętać poruszające się po ulicach Gdyni przegubowe trolejbusy marki Ikarus. Były to jednak jedynie autobusy z dorobionymi „szelkami". Nowe Solarisy Trollino 18 otwierają nowy rozdział w historii gdyńskiej komunikacji miejskiej. Przestronniejsze, wyposażone w większą liczbę miejsc siedzących trolejbusy przegubowe, mają stanowić alternatywę dla przemieszczania się po mieście samochodami osobowymi.

- ZKM w Gdyni od lat prowadzi badania preferencji i zachowań komunikacyjnych mieszkańców. Z tych badań wynikało, że trolejbusy były gorzej postrzegane niż autobusy w zakresie wygody podróży. Doszliśmy do wniosku, że przewaga autobusów wynika przede wszystkim z faktu, że wśród taboru są pojazdy przegubowe, zapewniające zdecydowanie lepsze warunku podróży. Na tej podstawie podjęliśmy decyzję, że czas rozpocząć wprowadzanie do naszej sieci także trolejbusów przegubowych – tłumaczy Olgierd Wyszomirski, zastępca dyrektora ZKM Gdynia ds. oferty przewozowej.

Wszystkie pojazdy Solaris Trollino 18 są niskopodłogowe na całej długości. Zabierają 120 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Na pasażerów czeka przydatna w letnie upały klimatyzacja oraz szereg dostępnych na rynku nowinek technicznych. Na pokładzie trolejbusów znajdziemy m.in. ładowarki USB czy rozbudowany system informacji pasażerskiej w postaci tzw. elektronicznych koralików – monitorów LCD z przebiegiem kolejnych przystanków na trasie linii.

- Czuć przede wszystkim inny komfort jazdy – mówi Maja, jedna z pierwszych pasażerek nowego, przegubowego trolejbusu - Jest bardzo czysto i cicho. Trolejbus jest duży, a to jest najważniejsze. Mieszkańców Gdyni jest coraz więcej, często panuje ścisk i w takim momencie to będzie bardzo ważne, że jest on długi.

Na uwagę zasługują również zastosowane w budowie pojazdów technologie. Wszystkie zostały wyposażone w baterie trakcyjne, umożliwiające przejazd nawet 35 km z „odpiętymi szelkami". Co więcej, trolejbusy posiadają zaawansowany system zarządzania energią – posiadają zdolność rekuperacji, czyli oddawania nadmiaru energii podczas hamowania bądź zjazdów ze wzniesień z powrotem do sieci trakcyjnej lub baterii.

W najbliższych dniach przegubowe trolejbusy pojawiać będą się na trasach różnych linii. W ten sposób, mieszkańcy różnych dzielnic będą mogli osobiście przetestować nabyte przez miasto pojazdy. Od 4 do 12 marca Solarisy Trollino 18 kursować będą według następującego harmonogramu:
4 marca (poniedziałek) – linia 25;
5 marca (wtorek) – linie 20 i 22;
6 marca (środa) – linia 23;
7 marca (czwartek) – linia 26;
8 marca (piątek) – linia 29;
9 marca (sobota) – linia 24;
10 marca (niedziela) – linia 25;
11 marca (poniedziałek) – linia 28;
12 marca (wtorek) – linia 27.

Od środy 13 marca przegubowce na szelkach obsługiwać będą trzy linie. W dni powszednie będzie to linia 27, natomiast w weekendy linie 24 i 25.

Docelowo na trasie linii 27 wprowadzone zostaną zmiany. Na odcinku pomiędzy ul. Warszawską a al. Zwycięstwa trolejbusy pojadą w obu kierunkach ulicami: Śląską, Górskiego, Sportową, Łużycką i Stryjską. Zmiana ta dyktowana jest chęcią objęcia nią ważnych generatorów ruchu w mieście: Stadionu Miejskiego, Hali Sportowo-Widowiskowej Gdynia Arena, Narodowego Stadionu Rugby, Centrum Handlowego Riviera oraz kompleksów biurowych przy ul. Łużyckiej. Wprowadzenie takiej zmiany na trasie linii nie byłoby możliwe bez nowych pojazdów. W ciągu ulic nie ma bowiem sieci trakcyjnej. Solaris Trollino 18 będą pokonywały ten fragment z wykorzystaniem baterii.

Nowe trolejbusy to efekt działań w ramach projektu pn. „Rozwój zrównoważonego transportu publicznego w Gdyni poprzez zakup ekologicznego taboru". Za jego pomocą Gdynia nabyła w sumie 85 nowych pojazdów komunikacji miejskiej. Trolejbusów w tej puli znajduje się łącznie 30 – 16 przegubowych i 14 standardowych.

FE IS RGB-1

Autor: P. Kukla

Żródło: gdynia.pl

 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: