Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
W dniach 22-23 marca br., w ramach projektu unijnego Freight TAILS, przeprowadzone zostało badanie profilu dostaw na ulicy Świętojańskiej, Starowiejskiej i Abrahama w Gdyni.
Badanie profilu dostaw było prowadzone z wykorzystaniem dwóch metod: bezpośredniego badania ankietowego odbiorców oraz obserwacji sposobu wykonywania dostaw przed siedzibą odbiorcy.
Elektromobilność, a szczególnie korzystanie z indywidualnych pojazdów elektrycznych, jest jednym z priorytetowych działań Gdyni w kierunku zrównoważonego rozwoju. Przykładem tychże dążeń Miasta są przedstawiane już na naszej stronie System Roweru Metropolitalnego, w którym przewiduje się 50 rowerów elektrycznych dla mieszkańców Gdyni oraz system car sharingu oparty w całości na pojazdach elektrycznych.
Jedną z głównych przeszkód w powstaniu i rozwoju rynku elektromobilności jest brak ogólnodostępnej sieci punktów do ładowania pojazdów elektrycznych. Mając na uwadze fakt, iż zbudowanie infrastruktury umożliwiającej ładowanie pojazdów w miejscach publicznych jest o wiele tańszym i łatwiejszym przedsięwzięciem niż budowa infrastruktury wodorowej, wiele metropolii rozpoczęło realizację własnych planów budowy terminali ładowania pojazdów elektrycznych, którym towarzyszą przeważnie pakiety preferencji dla użytkowników tych pojazdów. W rezultacie, w Planie Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Gdyni na lata 2016-2018, jednym z mierników planu działań jest właśnie dostępność do infrastruktury elektromobilności.
Warto nadmienić, iż oprócz planów zadań przewidzianych do realizacji, w Mieście istnieją już podobne rozwiązania na mniejszą skalę.
W 2014 roku, ponad 2 000 miast z 44 różnych krajów uczestniczyło w Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu (European Mobility Week). W ramach przedsięwzięcia zorganizowano szereg aktywności skierowanych na promocję zrównoważonej mobilności miejskiej na poziomie lokalnym.
Gdynia jako miasto od lat analizuje, bada oraz wdraża nowoczesne i ekologiczne środki transportu. Doskonałym tego przykładem jest sieć trolejbusowa. Kolejnym krokiem mającym na celu poprawę warunków komunikacji w mieście są działania mające na celu jednoczesne zapewnienie dostępu do samochodu wszystkim zainteresowanym i zredukowanie liczby zaparkowanych samochodów.
Nasze miasto partnerskie w projekcie CIVITAS DYN@MO – Koprivnica (Chorwacja), w grudniu 2014 roku uruchomiła pierwszą sieć publicznych punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz system car-sharing pojazdów elektrycznych dla jednostek miejskich. Miasto ma nadzieję, że jego nowa sieć elektromobilności zmniejszy emisję gazów cieplarnianych floty i koszty operacyjne. Koprivnica, dzięki temu projektowi, stała się krajowym pionierem w rozwoju infrastruktury dla czystych i energooszczędnych pojazdów.