Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
W związku z pogarszającą się sytuacją epidemiczną w kraju Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni zdecydował o wprowadzeniu działań profilaktycznych, które mają na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się koronawirusa w autobusach miejskich.
W ramach działań profilaktycznych, mających na celu ograniczenie rozszerzania się koronawirusa wywołującego chorobę COVID-19, od środy, 19 stycznia 2022 r., w pojazdach gdyńskiej komunikacji miejskiej sukcesywnie wprowadza się następujące zasady:
Już wkrótce do Gdyni trafią nowoczesne i ekologiczne elektrobusy marki Mercedes-Benz eCitaro. Obecnie trwa montaż dodatkowego wyposażenia pojazdów. W autobusach zostaną zastosowane innowacyjne rozwiązania. To m.in. antywirusowa klimatyzacja czy zeroemisyjne ogrzewanie. W pojazdach nie będzie też agregatów spalinowych.
W kwietniu miasto podpisało umowę na zakup zeroemisyjnych autobusów. Zawarto ją z firmą EvoBus. Zakup 16 fabrycznie nowych, elektrycznych pojazdów marki Mercedes-Benz eCitaro to kolejny krok, jaki zrobiła Gdynia w stronę transportu przyjaznego środowisku. Inwestycja jest realizowana przy znacznym udziale środków europejskich, które pokryją aż 85% kosztów tego projektu.
Jak pandemia zmieniła zachowania transportowe mieszkańców metropolii? Na to pytanie odpowiedź znaleźć chcą Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej oraz Uniwersytet Gdański, które zainicjowały wspólne badanie na ten temat. Do udziału zaproszeni są wszyscy mieszkańcy miast i gmin zrzeszonych w ramach MZKZG. Wystarczy wypełnić ankietę, a zebrane dane posłużą m.in. do kształtowania przyszłej oferty przewozowej.
W badaniu mogą wziąć udział wszyscy mieszkańcy tych miast i gmin, które współtworzą Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Są to zatem: Gdynia, Gdańsk i Sopot, a także miasta Rumia, Reda, Wejherowo i Pruszcz Gdański oraz gminy Kolbudy, Kosakowo, Luzino, Żukowo, Pruszcz Gdański, Szemud i Wejherowo. Co ważne – aby zostać ankietowanym, nie trzeba być użytkownikiem komunikacji publicznej. Swoje zdanie mogą wyrazić wszyscy mieszkańcy, również ci, którzy preferują poruszanie się własnym samochodem, pojazdami w usłudze carsharingu czy też rowerem.
Aż 24 nowoczesne autobusy napędzane energią elektryczną trafią na ulice Gdyni. W ramach przetargu prowadzonego przez Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej flota „elektryków" w komunikacji miejskiej powiększy się o 16 elektrobusów standardowej długości i 8 zeroemisyjnych przegubowców. Otwarcie ofert w środę, 9 grudnia.
Zbliża się kolejna ekologiczna rewolucja w gdyńskiej komunikacji miejskiej. Trwa postępowanie przetargowe na zakup 24 nowoczesnych elektrobusów, które będą przewozić gdyńskich pasażerów korzystając z zeroemisyjnej technologii. Nowa elektryczna flota pojazdów będzie korzystać z budowanej obecnie w Gdyni sieci ładowarek.
Zgodnie z decyzją Urzedu Miasta w Sopocie, linia 244 będzie nadal funkcjonować. Od dnia 9 listopada 2020 r. zawiesza się do odwołania funkcjonowanie linii autobusowej 265 dedykowanej głównie obsłudze dowozów dzieci w gminie Kosakowo (Obłuże Maciejewicza – Suchy Dwór – Kosakowo - Urząd Gminy).