Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Gdyńska komunikacja inauguruje sezon letni

Zajezdnia trolejbusowa

Chociaż na co dzień szczycimy się nowoczesną i ekologiczną flotą, od święta lubimy powspominać dawne i dawniejsze czasy. W tym roku nasze ulubione staruszki wyjadą na ulice Gdyni już w ostatni kwietniowy weekend. A to nie koniec zmian, które oznaczają dla nas beztroskie lato pełne przygód.

Już w ten weekend na ulice wyjadą zabytkowe gdyńskie trolejbusy. Będą kursować w niedziele i święta w ramach linii 326 łączącej Grabówek z Orłowem. Wtedy też będzie można skorzystać z linii G, która przecina Trójmiasto, kończąc kurs u bram oliwskiego ZOO. Dodatkowo na liniach 109, 152 i 181 w czasie weekendów większa liczba kursów obsługiwana będzie przez pojazdy wielkopojemne.

Już w najbliższą niedzielę startuje linia zabytkowa 326. Spotkamy na niej 62-letniego szwajcarskiego Saurera w eleganckim ciemnozielonym anturażu, energiczną 44-letnią Czeszkę, czyli Skodę 9Tr20, 35-letniego ZiU-682B, zwanego pieszczotliwie „Ziutkiem" oraz liczącego sobie ćwierć wieku Jelcza.

Linia 326 funkcjonuje w niedziele i święta na trasie: Gdynia Grabówek SKM – Śródmieście – Redłowo - Orłowo SKM – „Klif". Linię 326 obsługują trolejbusy zabytkowe. Jednocześnie linię obsługiwać będą dwa spośród czterech pojazdów. Poznajmy je.

Najstarszy z odrestaurowanego taboru jest szwajcarski Saurer 4TIILM z 1957, który dołączył do taboru u progu nowego millennium. Mieszkańcy i turyści doskonale go kojarzą i chętnie uwieczniają na zdjęciach, kiedy dostojnie sunie po gdyńskich ulicach w swojej ciemnozielonej szacie. Do początku lat 90. Saurer jeździł po szwajcarskim St. Gallen.

Modelem znanym i z nostalgią wspominanym przez mieszkańców jest Skoda 9TR z 1975 roku. Skody 9TR jeździły po ulicach Gdyni do końca lat 70. Odrestaurowany pojazd wyróżnia kremowe i czerwone malowanie oraz miękko zarysowany dach.

Jelcz 120MTE z 1994 roku ceniony jest przez samych pracowników za elegancję i klasyczną linię. A jak wiadomo, klasyka nigdy sie nie starzeje. Odrestaurowany, zadaje szyku na gdyńskich ulicach niczym celebryta. Oprócz sezonu letniego można go było zobaczyć na tygodniu Zrównoważonego Transportu, Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy i jubileuszowych uroczystościach Zarządu Komunikacji Miejskiej.

Zabytkowy trolejbus ZiU-682B, jest ostatnim, który dołączył do rodziny. W listopadzie 2015 r. pojazd zakupiło Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej. Pochodzi z ukraińskiego Łucka, gdzie kursował od 1984 r. Remontu kapitalnego pojazdu podjęli się pracownicy. Wielu z nich nadal pamięta te trolejbusy i ich liczne tajemnice.
Seryjna produkcja ZiU-682B rozpoczęła się w 1972 r. Pomimo upływu ponad czterdziestu lat od tego czasu, zmodyfikowane trolejbusy ZiU-9 są produkowane do dzisiaj, także w innych fabrykach (m.in. na Białorusi).

Trolejbusy ZiU-9 były eksploatowane głównie w krajach byłego Związku Radzieckiego. W wersji eksportowej eksploatowano je w Argentynie, Bułgarii, Finlandii, Grecji, Kolumbii, Mongolii, Polsce i na Węgrzech. Produkowano je w różnych wersjach: przegubowej, górskiej, syberyjskiej i z pomocniczym napędem bateryjnym. Jeden egzemplarz przystosowano do ruchu lewostronnego.

Linia G funkcjonuje w niedziele i święta na trasie: Gdynia Pogórze Górne – Obłuże – Śródmieście – Redłowo – Orłowo – Sopot – Gdańsk Oliwa ZOO. Obsługiwana będzie przez klimatyzowane autobusy przegubowe.

Zabytkowe trolejbusy są pojazdami wysokopodłogowymi, zaś pozostałe „sezonowe" kursy będą obsługiwane przez standardowe pojazdy, zasilające obecnie tabor gdyńskiej komunikacji.

Na fotografii Janusza Wensierskiego weterani wyjeżdżają z zajezdni na Grabówku. Od lewej: Saurer 4TIILM z 1957, Jelcz 120MTE z 1994 r. i Skoda 9TR z 1975 r.

Źródło: ZKM Gdynia 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: