Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
kontakt-mobilnagdyniao-nas
facebooktwitterPinterest
logowanie-buttonrejestracja-button

TRANSPORT ZBIOROWY

IMG 2711

Transport zbiorowy

Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.

SAMOCHÓD

Krzysztof Romaski witojaska

Samochód

Badania ruchu wskazują, że samochód w mieście spędza ok. 95% czasu na parkingu, będąc w użyciu zaledwie przez 5% swojego życia.

ROWER

 DSC9571

Rower


Rower to najwspanialszy pojazd na świecie. Nie wymaga paliwa i nie zatruwa powietrza. Jest tak szybki, że podróżując nim, możesz wszędzie zdążyć.

PIESZY

pieszy

Pieszy

Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.

BEZPIECZEŃSTWO

bezpieczenstwo

Bezpieczeństwo

Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.

SUMP

sump

SUMP

Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.

TRISTAR

tristar

TRISTAR

Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.

Kategorie:
Zamknji sliderOtwórz slider


Rower w autobusie – nowe zasady

Rower

Od środy, 26 czerwca zostają wprowadzone nowe zasady przewozu rowerów autobusami i trolejbusami gdyńskiej komunikacji miejskiej. Kilkumiesięczne obrady specjalnie powołanego zespołu przyniosły rozwiązanie, które MKZG przyjął już jako rekomendację dla wszystkich gmin. Osoby na wózkach i z wózkami będą miały priorytet przed rowerami.

W zespole, który prowadził dialog na temat zmian znaleźli się zarówno kierowcy, jak i sami rowerzyści, a także społecznicy, rodzice, związkowcy i przedstawiciele komunikacji miejskiej. To odpowiedź miasta na zgłaszane wcześniej przez obie strony trudności.

- Cieszę się, że konflikt przerodził się w rozwiązanie, które szanuje interesy wszystkich użytkowników, ale też zapewnia uprzywilejowanie najsłabszym – mówi wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, której decyzją powołano zespół. – Takie wypracowywanie rozwiązań jest zgodne z duchem projektowania i organizowania uniwersalnego, które przyświeca nam w Gdyni - dodaje wiceprezydent.

Priorytet dla wózków

Dokładnie od 26 czerwca (środa) w gdyńskiej komunikacji miejskiej zaczynają obowiązywać nowe zasady. Precyzując - od tej pory osoba przewożąca rower powinna wejść drzwiami oznaczonymi znakiem roweru i ustawić go miejscu przeznaczonym do przewozu wózków. Musi także stać przy nim w trakcie jazdy i (jeżeli to możliwe) wykorzystać pasy mocujące zamontowane w autobusie.

Co szczególnie ważne, przed osobą z rowerem pierwszeństwo w przewozie mają osoby z niepełnosprawnością na wózkach inwalidzkich oraz pasażerowie z wózkami dziecięcymi. Pasażer z rowerem, który znajduje się w pojeździe, ma obowiązek ustąpienia miejsca, gdy skorzystać z przejazdu chce osoba na wózku inwalidzkim lub z wózkiem dziecięcym. Rowerzysta musi wówczas opuścić pojazd wraz z rowerem.

Ewentualny równoczesny przewóz przez pasażera roweru i przejazd osoby na wózku inwalidzkim lub z wózkiem dziecięcym, a także większej liczby rowerów, jeżeli z pojazdu nie korzysta osoba na wózku inwalidzkim lub z wózkiem dziecięcym, jest możliwy pod warunkiem uzyskania zgody od osoby kierującej pojazdem. Jednocześnie całkowity zakaz przewozu obejmuje rowery metropolitalne MEVO. Wprowadzane zmiany są zgodne z rekomendacją Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej z 27 marca 2019 roku – wspólną dla wszystkich gmin należących do związku.

Warto zauważyć, że zapisy dotyczą prawa pierwszeństwa nie tylko w sytuacji, kiedy wszystkie wymienione w nich osoby na tym samym przystanku wyrażają zamiar skorzystania z pojazdu miejskiej komunikacji zbiorowej, ale także wtedy, kiedy osoba z rowerem odbywa już podróż, którą musi przerwać, gdy osoba z niepełnosprawnością na wózku inwalidzkim lub osoba z wózkiem dziecięcym znajduje się na przystanku, do którego dojechał pojazd.

Działania legislacyjne powinny zmierzać ku popieraniu, ochronie i zapewnieniu pełnego i równego korzystania ze wszystkich praw człowieka i podstawowych wolności przez wszystkie osoby z niepełnosprawnością, w tym prawa do podróżowania wolnego od ograniczeń, a wprowadzana legislacja jest wyrazem poszanowania przyrodzonej godności osób z niepełnosprawnościami.

Wzięto także pod uwagę, że rodzina jest naturalną i podstawową komórką społeczeństwa i jest uprawniona do ochrony przez społeczeństwo, a rodzice małych dzieci powinni otrzymywać od społeczeństwa niezbędną pomoc umożliwiającą im pełne i równe korzystanie ze środków komunikacji zbiorowej.

Konsekwencją takich rozwiązań jest pozbawienie osób podróżujących z rowerami w podanych sytuacjach rekompensaty za odstąpienie od umowy przewozu.

Autor: Redakcja portalu Gdynia.pl
Źródło: gdynia.pl
Zdj. tytułowe: pixabay.com
 

  • Brak komentarzy
lub zaloguj się przez: