Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
Niemal 20 nowych tabliczek i drogowskazów – przygotowanych specjalnie z myślą o rowerzystach – stanęło w parku Kolibki. Kolejnych 70 znajduje się na szlaku między molem w Orłowie a Polanką Redłowską. Mają one ułatwiać amatorom rowerowych wycieczek – mieszkańcom Trójmiasta i turystom – wybór najdogodniejszych dla siebie tras oraz informować o ewentualnych trudnościach i odległościach do przebycia. Koszt przedsięwzięcia to 9 500 zł.
Nowe tabliczki i drogowskazy zostały zamontowane na 4-kilometrowym odcinku trasy biegnącej od Polanki Redłowskiej do granicy z Sopotem. Mają one ułatwiać rowerzystom – zwłaszcza tym spoza Trójmiasta – poruszanie się po parku i ocenę tras rowerowych.
Wzmożony ruch rowerowy w dużych miastach to zjawisko stosunkowo nowe, budzące w najlepszym razie niechęć wśród kierowców. Wszyscy musimy się oswoić z nowymi rozwiązaniami, takimi jak kontraruch na drogach jednokierunkowych czy wyznaczone pasy dla rowerów, którymi rowery mogą się poruszać odwrotnie niż wskazany kierunek jazdy. Ostatnio takie rozwiązania zostały wprowadzone na ul. Starowiejskiej, Abrahama, Zygmunta Augusta, Mściwoja i Zgody.
Pojawiły się głosy, że zagrażają one nie tylko bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego, ale też bezpieczeństwu wszystkich mieszkańców i obniżają jakość życia. Kluczem do zrozumienia takiej postawy jest właśnie założenie, że rower nie tylko może, ale i powinien poruszać się wyłącznie po specjalnie w tym celu zbudowanej ścieżce. Rowerzysta jest jednak równoprawnym użytkownikiem infrastruktury drogowej, ani lepszym ani gorszym, po prostu takim samym. Tym, co go różni od kierowcy, to brak ochrony w postaci karoserii i znacznie mniej miejsca, którego potrzebuje do poruszania się.
17 września zakończyła się kolejna edycja konkursu dla pracowników gdyńskich firm „Do pracy jadę rowerem". W tym roku udział wzięło 1529 osób z 179 firm. Przez 24 tygodnie trwania konkursu rowerzyści przejechali ponad 730 000 km. Ponad 83 000 razy wybrali rower, jako środek transportu w swojej podróży do lub z pracy.
Wśród zwycięzców należy wymienić firmy: PKP SKM w Trójmieście, przed której siedzibą powstał parking rowerowy „Gdynia Cisowa Rowerowa", CRIST S.A. z liczbą ponad 6000 przejazdów, TUBES INTERNATIONAL Sp. z o.o. z liczbą prawie 200 przejazdów w przeliczeniu na pracownika, Jednostka Wojskowa 3660 z liczbą ponad 21 000 km, Arlekin z liczbą 2300 km w przeliczeniu na pracownika oraz DNV GL Poland, która zmotywowała najwięcej pracowników do udziału w konkursie – 44 osoby.
Zachęcamy do zapoznania się z mapami ciepła rowerowego, stworzonymi na podstawie sygnałów GPS zebranych podczas tegorocznej edycji Rowerowej Rywalizacji Miast - ECC2017 w Gdyni.
Zebrane dane pochodzą z urządzeń uczestników konkursu, którzy poruszali się rowerem po Gdyni w dniach 1-31 maja 2017 r.
Zbliżamy się do zakończenia konkursu „Do pracy jadę rowerem". Rywalizacja trwa jeszcze do 10. września, w związku z tym, zachęcamy, aby do końca trwania konkursu rejestrować swoje przejazdy. Firmy w dalszym ciągu rywalizują ze sobą o ostatnie kilometry i przejazdy, zatem ostateczne wyniki nie są jeszcze przesądzone!
Przypominamy o zgłoszeniach firm do nagrody w kategorii najwięcej zainwestowanych środków, w rozwój lub promocję ruchu rowerowego wśród pracowników przedsiębiorstwa.