Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
Publiczny transport zbiorowy to powszechnie dostępny regularny przewóz osób wykonywany w określonych odstępach czasu i po określonej sieci transportowej. W Gdyni za organizacje transportu zbiorowego odpowiada Zarząd Komunikacji Miejskiej. Jest in organizatorem komunikacji miejskiej (autobusowej, trolejbusowej i Tramwaju wodnego) i działa w oparciu o model komunikacji regulowanej z elementami konkurencji.
Pieszy to osoba znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10 lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej.
Działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, podobnie jak w innych miastach odbywają się wielotorowo. W ramach finansowych możliwości modernizuje się niebezpieczne odcinki (np. przebudowa skrzyżowań, zwiększenie widoczności przejść dla pieszych, montaż barier energochłonnych) oraz buduje się nową, bezpieczną infrastrukturę uwzględniającą potrzeby nie tylko kierowców, ale pieszych i rowerzystów.
Instrumentem pomocnym w realizacji polityki zrównoważonego transportu miejskiego jest Plan Zrównoważonego Transportu Miejskiego, czyli tzw. SUMP (ang. Sustainable Urban Mobility Plan). SUMP określa zestaw działań, które mają w efektywny sposób pomóc w rozwiązaniu problemów transportowych i w zrównoważony sposób zaspokoić potrzeby przemieszczania się ludzi i towarów w miastach.
Tristar – zintegrowany system inteligentnego sterowania ruchem drogowym w Trójmieście, który będzie ułatwiać przejazd i skracać czas przejazdu w aglomeracji. Dwa centra sterowania ruchem będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni. Natężenie ruchu pojazdów będą śledzić setki kamer, czujników i pętli indukcyjnych.
W ramach realizacji projektu unijnego Freight TAILS, już 8 maja br. w Śródmieściu Gdyni pojawią się pierwsze miejsca dedykowane dla dostaw. Działanie to ma na celu usprawnienie dystrybucji ładunków w Śródmieściu Gdyni dla obszaru ulic Starowiejskiej, Świętojańskiej i Abrahama, z uwzględnieniem potrzeb wszystkich użytkowników ruchu drogowego.
Zapraszamy do udziału w konsultacjach społecznych dotyczących przyszłości ulicy Starowiejskiej – jednej z najstarszych i najbardziej charakterystycznych ulic gdyńskiego Śródmieścia, dobrze znanej wszystkich gdynianom i gdyniankom. Jeszcze tylko do 3 kwietnia można wypełnić ankietę i podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat obecnego funkcjonowania ulicy Starowiejskiej, a także zgłosić się na warsztaty podczas których wymyślane będą propozycje zmian dla tego obszaru. Same konsultacje rozpoczną się 6 kwietnia.
W ramach procesu konsultacji społecznych, które koordynuje miejskie Laboratorium Innowacji Społecznych (LIS), analizowane będą wszystkie aspekty funkcjonowania ulicy: jej estetyka, przyjazność dla różnych grup użytkowników, organizacja ruchu. Pomysły na rozwiązania, które mogłyby uczynić ze Starowiejskiej przestrzeń przyjazną dla różnych użytkowników, będą wypracowywane razem z gdynianami, w oparciu o wnioski z diagnozy, w tym między innymi odpowiedzi udzielone w ankiecie stanowiącej element przygotowań do konsultacji.
Miasto Gdynia zostało wyróżnione spośród wielu europejskich miast i zaproszone do Partnerstwa na rzecz Mobilności Miejskiej (PUM). Celem tej inicjatywy jest przygotowanie rozwiązań mających na celu poprawę warunków dla rozwoju mobilności w miastach Unii Europejskiej.
Uczestniczą w nim przedstawiciele:
Komisji Europejskiej – DG MOVE, DG REGIO,
Ministerstw Rozwoju, Infrastruktury, Transportu z Cypru, Czech, Finlandii, Słowenii i Rumunii,
miast i regionów Pragi, Bari, Burgas,Bielefeld, Burgas, Gdyni, Malmo, Nijmegen, Walonii, Torres Vedras, Karlsruhe,
organizacji europejskich działających na rzecz zrównoważonego transportu i mobilności: CEMR, Eurocities, ECF – European Cyclist Federation, POLIS, UITP, URBACT, Ecorys.
Partnerstwo na rzecz Mobilności Miejskiej (Partnership on Urban Mobility), ustanowione w kontekście Agendy Miejskiej UE, zaprasza na publiczne konsultacje on-line na temat wersji roboczej Planu Działania.
Gdynia uczestniczy w Partnerstwie ustanowionym w celu opracowania wytycznych dla bardzo ważnej dziedziny Agendy Miejskiej UE i Europejczyków – mobilności. Jesteśmy w gronie państw (Cypru, Finlandii, Republiki Czech, Rumunii, Słowacji), regionów (Skane, Walonia), miast (Bari, Bielefeld, Burgas, Gdynia, Karlsruhe, Malmo, Nijmegen, Torres Vedras), Dyrekcji Generalnych Komisji Europejskiej (DG MOVE, DG REGIO) i organizacji europejskich dot. mobilności (Europejska Federacja Cyklistów, UITP, POLIS, CEMR, Eurocities), które mają zaszczyt uczestniczyć w opracowaniu wytycznych dla krajów UE.
Przedstawiciele Miasta Gdyni zostali zaproszeni do Essen, aby poprowadzić warsztaty dotyczące Planów Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP) w ramach polsko-niemieckiej współpracy miast dotyczącej gospodarki niskoemisyjnej. Była to również okazja do udziału w wizycie studyjnej i zapoznaniu się z polityką mobilności w tym mieście. A jest to przykład bardzo dobry, ponieważ Essen zostało w 2017 roku zostało wybrane "Zieloną Stolicą Europy". Jakie rozwiązania w mobilności miejskiej wprowadziły władze Essen po krótce przedstawia ten artykuł.
Essen jest miastem na prawach powiatu w zachodniej części Niemiec, w kraju związkowym Nadrenia Północna-Westfalia. To dziewiąte pod względem liczby ludności miasto w Niemczech (ponad 570 tys. mieszkańców) wraz z sąsiadującymi Dortmundem, Dusseldorfem, Kolonią i Bonn, itd. tworzy wysokorozwiniętą metropolię z ogromnym potencjałem rozwoju transportu i mobilności lokalnej. W 2017 roku Essen zostało Zieloną Stolicą Europy. Z tego tytułu Rada Miasta przyjęła ambitny cel, aby udział prywatnych samochodów w transporcie miejskim (modal split) zmalał do 25% do 2050 roku.